آیت الله العظمی جوادی آملی:

حوزه‌های علمیه موظفند قرآن و عترت(ع) را به جایگاه اصلی بازگردانند

حوزه‌های علمیه موظفند قرآن و عترت(ع) را به جایگاه اصلی بازگردانند

آیت الله جوادی آملی وظیفه اصلی حوزه های علمیه را بازگرداندن قرآن و عترت به جایگاه اصلی خود دانست و گفت: شما طلاب، وارثان انبیا هستید و لذا بر تک تک شما لازم است که ارثتان را حفظ کنید.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی جوادی آملی در مراسم اختتامیه بیستمین دوره مسابقات قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) العالمیه در تالار قدس مدرسه امام خمینی(ره)، ضمن تبریک و تهنیت دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما در زمانی هستیم که ندای اسلام به برکت خونهای پاک شهدا به جهان عرضه می شود.

وی عرضه اسلام ناب را دارای چهار عنصر محوری صراط ، سراج، قرآن و عترت دانست و افزود: تاکنون این عناصر چهارگانه را از ما ربودند و لذا جامعه ای که خلع سلاح شود جز پیروی از غرب یا شرق چاره ای ندارد.

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کردند: ما دو منبع تولید صراط و دو منبع تولید سراج داشتیم که از ما گرفتند و لذا امتی که راه و مهندسی راه را از او بگیرند ناچار به تسلیم است.

استاد برجسته حوزه علمیه درعین حال یادآور شد: در بین عالمان و عاقلان، تلاش و کوشش زیادی شده است تا آن دو راه و مهندسی آن را به جای اولش برگردانند و این دو چراغ را روشن نگاه دارند؛ هم آن دو راه را تسریع کنند و هم فتیله این دو چراغ را بالا بکشند.

معظم له با بیان اینکه بیش از 300 بار جریان یعلمون و یعقلون و یتفکرون در قرآن آمده است، اظهار داشت: در بحرانهایی که جلوی هندسی صراط و شعله ور شدن چراغ را گرفته اند ازهر عالم و عاقل و فرهیخته دانشگاهی کار ساخته نیست. قوم عقل یعنی قائم به علم وعقل و کسی می‎تواند روح الله باشد که این طور شود؛ هر عالمی نمی‎‏تواند با یک فرمان به کشور روح ببخشد و صدها شهید در این کشور بروید. آنکه قائم به عقل است می‌تواند ایران را کعبه کند و جامعه‎المصطفی(ص) به دور این کعبه طواف دهد.

آیت‎الله‎العظمی جوادی آملی تصریح کرد: آن کسی که جهان را به عقل و علم دعوت می‎کند باید خود قائم به عقل و عدل باشد و اگر رهبری بزرگوار نامه خود را خطاب به جوانان می‎دهد نه مستکبران و آنان را دعوت به عقل می کند نشانه این است که خود قائم به عقل است. اگر کسی قائم به عقل بود، لقوم یفعلون و لقوم یعقلون است و توان رهبری بحرانها را دارد؛ اکنون که می بینید جامعه المصطفی پنجره ای از حوزه و جهان شده است برای آن است که روح الله این راه را به درستی طی کرده است و لذا محور اصلی قبله و این کعبه، مردم محروم هستند.

وی ادامه داد: آنکه کعبه را حفظ می کند پابرهنه است و کسی که دارای استر لاغر است می تواند کعبه را به عنوان قبله و مطاف حفظ کند و الّا مرفهی که ماشین گران قیمت دارد توان حفظ کعبه و قبله را ندارد و لذا اگر امام خمینی(ره) جامعه را به این سمت دعوت کرد چون فهمید قیام به عقل و عدل در پابرهنگان است و کعبه را پیاده ها و قبله را پابرهنگان حفظ می کنند؛ هواپیمانشین را هم کعبه می پذیرد اما از او کاری ساخته نیست.

آیت الله جوادی آملی یادآور شد: اگر از این مرفهان و سرمایه داران بخواهند برابر داعش بایستند، کاری پیش نمی برد، آن وانت سوار و موتورسوار برابر داعش می ایستد و الّا آن مرفه اهل مبارزه نیست.

معظم له مقصود از عترت را پیشوایان دین و امامان معصوم دانست و بیان داشت: قرآن و عترت صراط است و از عقل هیچ کاری جز تشخیص صراط ساخته نیست بنابراین ما دو منبع به نام قرآن و عترت و دو صراط و سراج به نام عقل و نقل داشتیم.

وی به دوران قبل و بعد از اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: در عصر جاهلی راه صراط و عترت را یا سحر و جادو و یا دیوانه خطاب می کردند و بعد از اسلام هم متاسفانه عده ای آب به آسیاب دشمن ریخته و نادانسته گفتند قرآن تحریف شده است اما امام خمینی(ره) در کمال ادب به این ادعا پاسخ داد. الآن در المصطفی ممکن است کسی از غرب یا شرق آمده باشد اما قرآن را ندیده باشد ولی در اصول متخصص شده باشد؛ این درد ماست.

وی با بیان اینکه عترت را که همتای قرآن هستند را یا زندانی یا شهید یا مسموم کرد؛ اظهار داشت: پس این دو مهندس را از ما گرفتند لذا تنها سراج مانده است؛ آن هم آمدند فتیله و مختصر شعله ای که عقل داشت را پایین کشیدند و گفتند عقل، حسن و قبح را درک نمی کند لذا عقل محذور شد. تنها روایت ماند و وقتی دیدند رسانه است گزارشگر و راوی جمع کردند و می بینیم علامه عسگری 150 راوی جعلی را باز می شمارد.

این مرجع تقلید و صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه از این میان تنها خبر ماند که رسانه در اختیار آن قرار گرفت، بیان داشت: بازار جعل در اختیار اموی و عباسی بود و لذا اخبار جعلی رواج یافت.

وی وظیفه اصلی حوزه های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه را بازگرداندن قرآن و عترت به جایگاه اصلی خود دانست و با اشاره به روایت العلماء ورثه الانبیا ابراز داشت: شما طلاب، وارثان انبیا هستید و لذا این ارث شماست که باید از آن حفاظت کنید. بر تک تک شما لازم است که ارثتان را حفظ کنید، وظیفه امروز المصطفی(ص) و حوزه و جامعه اسلامی شرق و غرب این است که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی خود در جهان برسانند و مردم را با این دو منبع عظیم آشنا کنند.

وی ادامه داد: عقل چراغ است و نباید کسی بگوید که هرچه عقل حکم کرد شرع هم آن را تصدیق می‎کند و حکم آن حکم شرع است زیرا عقل حکم مولوی ندارد بلکه عقل چراغ است. عقل عملی در امور شخصی نقش تدبیری دارد ولی در امور دینی فقط چراغ است و عقل باید ببیند و بفهمد و عمل کند. معظم له معیار فتوا دادن را عصمت دانست و گفت: وقتی عترت را آنگونه و قرآن کریم را اینطور مهندسی کردیم، می شود شریعت و دین و لذا شریعت و وحی مقابل ندارد و عقل در برابر خبر زراره است نه در برابر وحی.

وی در پایان یبان داشت: الآن وظیفه حوزه هاست که قرآن را به عنوان محور اصلی و عترت را به عنوان صراط خوب بررسی کنند و عقل را به عنوان چراغ متقن کرده و نقل را کاملا ارزیابی کنند و این فتیله ها را بالا بکشند تا کسانی که از شرق و غرب می آیند دست پر برگردند.

کد خبر 2488138

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha